MOTIVATION FOR LEARNING ENGLISH || HOW TO IMPROVE IT

lipca 05, 2017
MOTYWACJA DO NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO, CZYLI JAK JĄ WZMOCNIĆ I UTRZYMAĆ


Motywacja, czyli silna potrzeba podjęcia konkretnego działania, bądź dążenia do wyznaczonego celu. Jeden posiada większą, inny nieco słabszą. Wszystko uwarunkowane jest tym, jaki cel sobie obieramy, i jak istotne znaczenie pełni on w naszym życiu.

To samo tyczy się nauki. Nie tylko nauki języka, ale także innych dziedzin wiedzy. Jeśli brak nam motywacji, to zwyczajnie przestajemy widzieć sens w dalszym realizowaniu stworzonych przez nas wcześniej planów. 

Czy motywację można wzmocnić? Owszem, można. Potrzebujemy do tego indywidualnych bodźców, zwanych inaczej pozytywnymi wzmocnieniami, które spowodują, że stale będziemy dążyć do podtrzymania naszych zachowań, gdyż wiemy, że gdy dojdziemy do celu, oczekiwać na nas będzie miła niespodzianka, SATYSFAKCJA




Jak zatem wzmacniać motywację w trakcie procesu nauki języka obcego? 

Każdy rozpoczynający naukę języka obcego, napotyka na swej drodze wiele przeszkód, które stale go demotywują i powodują zniechęcenie do dalszego działania. Dlatego też każdy, kto rozpoczyna naukę języka obcego, powinien być świadom tego, że: 



  • Najważniejsze by nasza motywacja do nauki była motywacją wewnętrzną, wypływała z naszych wewnętrznych potrzeb. Między motywacją płynącą z naszego środka, a zewnętrzną motywacją, stoi bardzo cienka linia, która powoduje, że często nasza wewnętrzna motywacja zmienia się w tą drugą, tylko dlatego by osiągnąć nagrodę płynąca z zewnątrz. Wiem, jak bardzo jest to trudne w tych czasach, ale nie patrzmy na naukę przez pryzmat społeczeństwa. Nie oczekujmy korzyści płynących z zewnątrz. Zewnętrzne uznanie wśród rówieśników, czy naszych autorytetów nie powinno mieć wpływu na naszą chęć do pogłębiania wiedzy. Celem powinna być aktywność sama w sobie. Coś co robimy dla siebie. Nie dla innych.

  • Nauka języków jest procesem długotrwałym, który wymaga czasu, cierpliwości, systematyczności i poświęcenia. Nie sugeruję nikomu, aby zmienił swój tryb życia o 180°, jednakże to, co mogę doradzić, aby nauka przynosiła efekty, to to, że każdy uczący się języka, powinien wygospodarować sobie czas na przyswajanie wiedzy, przynajmniej co drugi dzień. Systematyczność jest podstawą do osiągnięcia celu. Wyznaczmy sobie stałe pory, które możemy poświęcić na naukę. Starajmy się w taki sposób zaplanować dzień, aby udało się nam zorganizować ten czas przydzielony tylko na studiowanie poszczególnych kwestii językowych.

  • Sprecyzuj swoje cele. Zastanów się, a następnie ustal, czego tak naprawdę chcesz się uczyć i jaki okres czasu chcesz na to przeznaczyć. Miesiąc, może dwa? Tydzień? Ważne, by wyznaczać sobie granice, które chcemy pokonać. Jeśli postanowiłeś sobie, że w tydzień nauczysz się 1000 nowych słówek, dąż do tego za wszelką cenę. Nie pozwól, by zewnętrzne czynniki wpłynęły na Twoją wewnętrzną porażkę. Wiem, że czasem brakuje sił, że człowiek jest zmęczony pracą, obowiązkami domowymi, czy innymi przyziemnymi problemami. Ale prawda jest taka, że większość z tych problemów, to tylko wymówki, które odrywają nas od systematycznej nauki powodując, że wychodzimy z rytmu, co konsekwentnie prowadzi do zaprzestania dalszej nauki. Nie obwiniaj środowiska za Twoją porażkę! To Ty jesteś sam sobie winien, że nie byłeś w stanie zmotywować się na tyle, aby poświęcić czas na naukę.


  • Wyobraź sobie siebie w przyszłości. Wyobraź sobie, że rozmawiasz z native speaker'ami, tak płynnie i bezbłędnie, jak w swoim matczynym języku. Pomyśl sobie, że wymieniasz poglądy na różne tematy drogą elektroniczną, z obywatelami krajów anglojęzycznych. Czyż to nie wspaniała i motywująca wizja? Nauka języka angielskiego to jedna z najwspanialszych rzeczy, które mają wpływ na Twoje życie. Zastanów się, jakie korzyści przyniesie Ci w przyszłości nauka drugiego języka. Co stanie się dla Ciebie łatwiejsze i łatwiej dostępne? Nowe znajomości? Nowe możliwości pracy? Dostęp do większej ilości informacji napływających z różnych stron świata? Kiedy już będziesz pewien, jaka jest Twoja wewnętrzna motywacja do nauki, staraj się ciągle do niej wracać. Za każdym razem, gdy dopadną Cię chwile słabości i zwątpienia, Twoje postanowienia pomogą Ci pozbyć się przeszkód na Twojej drodze do celu.


  • Nigdy nie porównuj swoich umiejętności językowych do umiejętności innych ludzi. Głównym powodem, który powoduje niechęć do dalszej nauki, jest fakt, że często porównujemy siebie do innych. Jest to ogromny błąd w trakcie nauki języka obcego. Porównując siebie do innych, spada nasza pewność siebie, co często powoduje, że borykamy się z wewnętrznym lękiem językowym, inaczej zwanym blokadą, która, mimo szczerych chęci, uniemożliwia nam płynne posługiwanie się językiem. Skup się na własnej osobie. Każdy z nas jest inny. Każdy posiada inne umiejętności. Jednemu łatwiej przyswaja się nowe słownictwo w języku obcym, inny natomiast łatwiej zapamiętuje i rozumie struktury gramatyczne. Wszystko wymaga czasu. Każdy płynnie wysławiający się 'użytkownik' języka angielskiego, też kiedyś miał swój początek. Jak to mówią "nie od razu Rzym zbudowano". Małymi kroczkami, finalnie dojdziemy do celu.


  • Znajdź partnera, z którym będziesz rozmawiał w języku angielskim. Najlepiej osobę obcego pochodzenia. Taka osoba, zawsze będzie dla Ciebie źródłem motywacji, nie tylko dlatego, że jest obywatelem innego kraju, czy miasta, ale głównie dlatego, że stale będziesz dokładać wszelkich starań, by być zrozumianym, oraz, by rozumieć o czym dana osoba opowiada. Taka osoba, również będzie wskazywać Twoje błędy, co bardzo ułatwi Ci naukę języka. Zobaczysz, że z biegiem czasu, większość popełnianych do tej pory błędów zniknie, a Ty przełamiesz swoją barierę językową i zaczniesz mówić płynniej. Istnieje wiele portali społecznościowych, dzięki którym możesz prowadzić wirtualne konwersacje. Poniżej zamieściłam kilka propozycji takich stron:



I najważniejsza zasada - nigdy nie trać wiary w swoje możliwości! Każdy z nas popełnia błędy językowe, nawet lektorzy języków obcych mają swoje "wpadki językowe". Dąż za wszelką cenę do swoich celów, a zobaczysz, że nauka w końcu przyniesie oczekiwane efekty!



A jak ja radzę sobie w chwilach zwątpienia? Właśnie tak! Zaparzam filiżankę pysznej kawy z mlekiem, przeglądam ulubione czasopismo i delektuję się smakiem moich ukochanych przekąsek. Chwila odpoczynku też jest bardzo ważna, a nawet czasem pozwala nam zregenerować siły na cały dzień!




Mam nadzieję, że zmotywuję tym wpisem chociaż garstkę z Was. Bardzo chętnie wysłucham  Waszych opinii na ten temat. Buziaki! 

17 komentarzy:

  1. Cenne rady szczególnie dla osób początkujących. Osobiście uczę się języka angielskiego już ponad 15 lat - 3 lata podstawówki, 3 lata gimnazjum, 3 liceum, 3 lata na studiach... obecnie doszkalam się samodzielnie. Byłam zadowolona jak w tamtym roku podczas pobytu we Francji mogłam się swobodnie porozumiewać z osobami mówiącymi po angielsku, byłam z siebie dumna. Właśnie obecnie oglądam intensywnie serialne po angielsku - dużo mi to daje. Pozdrawiam serdecznie. super, że Tworzysz takie świetne wpisy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, mam nadzieję, że będą one pomocne :)

      Usuń
  2. W przyszłości chciałbym pracować jako tłumacz języka francuskiego (w polsce język ten jest mniej popularny niż np. angielski) To jest motywacja. Naukę rozpocząłem w tym roku 1 klasa liceum - będę miał jeszcze przez 2 lata. Następnie wybieram się na studia lingwistyczne i tam też przez 4 lata coś postaram się nauczyć. Moją motywacją jest praca i dobra zabawa.

    tutajjestem-lekkomyslny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Swietny temat bloga!
    Ten temat jest mi bardzo bliski, bo studiowałam filologie angielska i psychologie wiec i mobilizowanie sie od nauka jezyka i procesy motywacyjne znam od podszewki :))))

    OdpowiedzUsuń
  4. Super prady na pewno mi się przydadzą ;)

    https://anjaa-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny post! Znajomość języka przyda się każdemu ;) a nawet ucząc się kilku słówek dziennie poszerzamy wiedzę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Genialny post, który naprawdę dał mi pozytywnego kopa! Akurat na te wakacje postawiłam sobie za cel podszkolenie swojego języka angielskiego, ponieważ za rok koniecznie chcę zdawać maturę rozszerzoną z tego przedmiotu.
    Potrzebowałam takiej motywacji, takiego zebrania myśli, by zrozumieć, że jestem w stanie tego dokonać, choć będzie ciężko-bardzo, bardzo dziękuję Ci za ten post!
    Cieplutko pozdrawiam!:)
    aguuuszka.blogspot.com-Mój blog!☼

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja dziękuję za te miłe słowa, mam nadzieję, że moje rady Ci się przydadzą i że pomogą Ci w osiągnięciu Twojego celu :)

      Usuń
  7. Znalezienie partnera do rozmów po angielsku to według mnie najlepszy sposób na naukę tego języka. Sama czasem mówię do mojej rodziny po angielsku, haha. Może śmiesznie brzmi, ale skutkuje! :D
    MÓJ BLOG - KLIK!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta motywacja językowa to coś dla mnie! Z racji tego, że na co dzień nie uzywam j. angielskiego niestety dużo słówek się zapomina. Czas powrócić i na nowo się pouczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny wpis!
    Angielski u mnie dosłownie leży i kwiczy, a matura już w przyszłym roku :/
    Będę tu częściej wpadać! :)
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetne rady! Od wielu lat ciągle stawiam sobie nowe cele, ale po niedługim czasie, okazuje się, że to znów tylko 'słomiany zapał'. Mam nadzieję, że Twoje rady mi pomogą i w końcu zrealizuję postawione sobie cele ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dokładnie tak miałam, moja koleżanka jej język angielski przychodzi z taką prostotą bardzo jej zazdroszczę, ale obiecałam sobie, że w końcu nad nim przysiądę i się zacznę go uczyć :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  12. Sama w te wakacje postanowiłam, że podszkole swoje umiejętności językowe, dlatego ten post jest dla mnie w sam raz. Mi z pomocą przychodzą różne aplikacje :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jednym z moich celów jest opanowanie języka angielskiego. Wkrótce chciałbym się z niego podszkolić a Twoje rady na pewno będą cenne. Jeśli będę pisał post na ten temat u siebie to na pewno podlinkuję do Twoich rad. Trzymaj się! // WeźSię.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, dziękuję Ci bardzo za te słowa uznania :)

      Usuń
  14. Jejciu to Ty masz cudownego bloga nie Ja !!! Obserwuję❤

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.